آیپد پرو 2020

آیپد پرو 2020

قطعا تا امروز هیچ آی‌پدی نتوانسته جای کامپیوتر را بگیرد اما انگار شرکت اپل با ارائه «آیپد پرو 2020» می‌خواهد وارد فضای رقابتی تازه‌ای شود. چه کسی بدش می‌آید آی‌پدش با یک‌بار شارژ کامل تا ۱۰ ساعت برای وب‌گردی، پخش موزیک یا تماشای فیلم دوام بیاورد؟

اما اشتباه نکنید. همانطور که در بررسی کامل iPad Pro 2020 خواهید دید، هرچه باشد آی‌پد هنوز یک دستگاه لمسی است. زمان می برد تا غول‌های فناوری، برنامه‌های خود را برای ورودی ترک‌پد خیلی درست و حسابی بهینه کنند. اما این چیزی از ارزش‌های تبلت ما کم نمی‌کند. آی‌پد پرو به عنوان یک محصول تازه با یک سورپرایز آمده است. پس هنوز هم یکی از بهترین تبلت‌هایی است که تا به حال ساخته شده. بهتر بگوییم؛ نزدیک‌ترین تبلتی است که اپل به ساخت جایگزین لپ‌تاپ رسیده است.

آیپد پرو 2020 در یک نگاه

سیستم عامل: iPadOS 13.4

فضای ذخیره سازی: 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت، 1 ترابایت

صفحه نمایش: 12.9 اینچ،  2732 x 2048 پیکسل،  120 هرتز

دوربین عقب: ۱۲ مگاپیکسل عریض  (f/1.8)، ۱۰ مگاپیکسل فوق عریض  (f/2.4)

ویدئو: 4K  تا 60 فریم در ثانیه

دوربین جلو: 7 مگاپیکسل  TrueDepth

بی‌سیم : Wi-Fi 6 اختیاری 4G LTE

باتری: 36.71 وات ساعت

عمر باتری (مطابق تست): 10 ساعت 16 دقیقه

اندازه: 11.04 x 8.46 x 0.23 اینچ

وزن: 1.41 پوند

سی‌پی‌یو: A12Z Bionic

آیپد پرو 2020 با چه ویژگی‌هایی خاص شد؟

صفحه کلید اختصاصی

اتصال به صفحه کلید اختصاصی اپل با پایه صفحه نمایش قابل تنظیم و کلیدهای دارای نور پس زمینه را می‌توان امضای آیپد پرو 2020 دانست.

اکثر صفحه کلیدهای رسمی اپل با یک اتصال مغناطیسی جفت می‌شوند که اتصال USB-C را آزاد می‌کند. در صورتی که آیپد پرو 2020 با قلم نسل دوم Apple Pencil و با قابلیت مغناطیسی به کنار تبلت متصل و شارژ می‌شود. Apple Pencil به شما امکان می‌دهد روی اسناد امضا ، برای متن هم یادداشت‌برداری و علامت‌گذاری کنید. همچنین با زدن دو ضربه روی مداد می‌توانید پاک کن را روشن و خاموش کنید. برای شارژApple Pencil  هم مثل قبل آن را به صورت مغناطیسی بالای تبلت وصل می‌کنید و به طور خودکار شروع به شارژ شدن می‌کند.

کلیدهای کلیکی این آی‌پد حس بهتر و بازخورد قوی‌تری نسبت به کلیدهای بافت پارچه در صفحه کلید هوشمند Folio ارائه می‌دهند. این صفحه کلید از همان مکانیزم قیچی مانند مک‌بوک ایر 2020 و مک‌بوک پرو 16 اینچی استفاده می‌کند.

جالب‌ترین بخش صفحه کلید که گاهی به آن جادویی هم می‌گویند؛ طراحی شناور آن است که به نظر می‌رسد iPad Pro شما بالای صفحه کلیدتان معلق است. شما می‌توانید آی‌پد پرو را بین 85 تا 130 درجه تنظیم کنید. این تنظیم از جفت موقعیت‌هایی که صفحه کلید Smart Folio مجاز می‌داند، فراتر است.

صدای قدرتمند

علاقه‌مندان موزیک با در دست گرفتن این تبلت حتما می‌خواهند که بهترین کیفیت صدا به گوش‌شان برسد. در قسمت بالا و پایین آیپد پرو 2020، بلندگوهای استریو مشاهده می شود و دیگر از جک هدفون و درگاه لایتنینگ خبری نیست. چون تنها یک پورت USB-C به چشم می خورد و کار شما را راه می‌اندازد.

لذت تصویر و تماشا

چینش جدیدی که آیپد پرو 2020 برای دوربین‌های اصلی خود طراحی کرده؛ دوربین سلفی با رزولوشن ۷ مگاپیکسل، دو دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی به همراه دوربین دوم Ultra Wide ده مگاپیکسلی است. ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها، فوکوس با اشاره روی سوژه، تشخیص چهره و لبخند، عکاسی پانوراما و HDR از ویژگی‌هایی است که برای هر خریدار می‌تواند وسوسه‌کننده باشد. این آی‌پد پرو جدید همچنین تا4K  فیلمبرداری می‌کند.

اسکنر لیزر سه بعدی

اسکنر لیزر سه بعدی به نام LIDAR  را هم نباید فراموش کرد. این اسکنر ویژه در کنار دوربین اصلی قرار دارد و در زمینه تشخیص عمق صحنه‌ها به منظور ثبت جلوه بوکه (bookeh) و محتوای مربوط به واقعیت مجازی (AR) کاربرد دارد. اسکنر جدید LiDAR برنامه‌های واقعیت افزوده را با تنظیم آنی شارژ می‌کند. هرچند برای توسعه‌دهندگان فناوری زمان می‌برد تا از مزایای ARKit  جدید استفاده کنند.

نمایش رنگ‌ها از صفحه‌ای متفاوت

صفحه نمایش آیپد پرو 2020 طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را ارائه می‌دهد و 122.9 درصد از طیف رنگ sRGB را ثبت می‌کند. پس می‌توانید انتظار رنگ‌های بسیار دقیق را داشته باشید. زیرا آی‌پد پرو امتیاز دلتا-ای 0.34 را در کارنامه دارد.

فکر کنید هنگام تماشای تریلر «جیمز باند زمان مرگ نیست»، صفحه نمایش آی‌پد پرو چگونه عمل می‌کند! حتما استون مارتین DB5 007  را با جزئیات بسیار عالی خواهید دید در حالی که مسلسل‌های دوقلوی آن از چراغ‌های جلو بیرون می زدند.

چقدر کیف کنید اگر بدانید آیپد پرو 2020 پس از اعمال فیلتر رنگ و انتقال در برنامه  Adobe Rush تنها 34 ثانیه طول می‌کشد تا یک ویدیوی4K  را به 1080p تبدیل کند. این تبلت از پوشش ضد انعکاس، رزولوشن ۲۰۴۸ × ۲۷۳۲ پیکسل و تراکم ۲۶۴ پیکسل بر اینچ بهره می‌برد و تصاویر را با حداکثر روشنایی ۶۰۰ نیتی، بسیار شفاف و با زیبایی هرچه تمام‌تر نمایش می‌دهد.

ترک‌پد آیپد پرو 2020

یک ویژگی دیرینه برای آی‌پد بالاخره با این محصول به بازار آمد و آن هم پشتیبانی از ترک‌پد است. اکنون ترک‌پد در آی‌پد مکان‌نمای بازطراحی شده‌ای دارد که به‌ صورت دایره‌ای روی صفحه ظاهر می‌شود. جالب اینکه دایره بسته به کاری که انجام می‌دهید به اشکال مختلف تبدیل می‌شود.

به عنوان مثال، در صفحه اصلی، هنگامی که روی نمادهای برنامه‌های مختلف قرار گرفتید، مکان‌نما ناپدید و خود نمادها بزرگتر می‌شوند. هنگامی که در یک سند، صفحه وب یا ایمیل هستید، مکان‌نما برای انتخاب متن به یک I-beam تبدیل می‌شود و کلیک راست برای کپی متن کار می‌کند. فقط جای تاسف اینکه Google Docs  هنوز از انتخاب متن پشتیبانی نمی‌کند.

اندکی تخصصی‌تر

 این محصول دارای نسخه سیستم عامل IOS 13 بوده و از قابلیت نصب سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند. آیپد پرو 2020، اولین آی‌پد ارائه شده با رم ۶ گیگابایت است که در کنار این سخت‌افزار قدرتمند از ۱ ترابایت حافظه داخلی نیز بهره می‌برد. البته همانطور که انتظار می‌رود از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند.

پاسخ به این سوال دشوار است. آیپد پرو 2020  می‌تواند برای برخی جایگزین لپ‌تاپ شود، به ‌ویژه کسانی که می‌خواهند با افراد حرفه‌ای بسیار سبک و خلاقی که می‌خواهند تولید و ویرایش محتوا را در حال حرکت انجام دهند، سفر کنند. البته طبق معمول همه چیز به انتخاب، سلیقه و شرایط شما بستگی دارد. قطعا خواسته‌های تمام و کمال شما از کامپیوتر هنوز در هیچ آی‌پدی حتی آیپد پرو 2020 گنجانده نشده و این محصول صرفا شروع یک تحول است.

آیپد پرو 2020 همچنین با یک تراشه جدید A12Z Bionic با موتور گرافیکی 8 هسته‌ای، یک سیستم دوربین دوگانه جدید دارد که شامل یک لنز فوق عریض و یک اسکنر LiDAR است. درباره تراشه A12Z Bionic آیپد پرو باید گفت این محصول را به سریع‌ترین تبلت تبدیل کرده است. چرا که با قدرت GPU بیشتر، توانایی فوق‌العاده‌ای در رندر صحنه‌های واقعیت افزوده، ایجاد می‌کند.

آیا آیپد پرو 2020 جدید می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شود؟

تخته سیاه خوب‌ها و بدها

در مجموع تمامی محصولات نقاط ضف و قوت را با هم دارند و آیپد پرو 2020 هم از این قاعده مستثنی نیست. در نگاه کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نقاط قوت آیپد پرو 2020

طراحی زیبا و وزن مناسب، دارای سنسور تشخیص چهره، باتری قدرتمند، نمایشگر با کیفیت بالا، قدرت سخت افزاری بالا

 پشتیبانی از قلم استایلوس، ماوس و کیبورد و قابلیت پشتیبانی از سیم کارت

نقاط ضعف آیپد پرو 2020

قیمت بالا، عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی، عدم پیشتیبانی از NFC.